Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut että ankkuroidessa vene pohjaan niin ankkuriköyden pituuden tulee olla 3 x veden syvyys ja ankkurin paino on 1kg jokaista alkavaa 100kg kohti veneen painosta.Tarkoitin tällä lähinnä sopivanpainoisen ankkurin valintaa verkoille ja myös kuinka ison ankkurin muikkuverkot vaatii. Tietysti täytyy huomioida myöskin kuinka isolla järvellä pyydetään. Eli kuinka herkästi vesi lähtee virtaamaan. Silloin kun ankkurissa on painoa 30 kg niin verkkojatakin on varmasti myös useamman verkon mittainen. Ja Daiwa tuntee omat vetensä niin varmasti tietää mistä puhuu....
Itse pyydän syksyisin muikkuja Pielavesi nimisestä järvestä, jossa on syvyyttä 20-30 metriin kun muikkuja pyydetään ennen kutua välivedestä. Ankkurilta (n. 5kg) 10 litran koholle on köyttä noin 10 metriä enemmän kuin veden syvyys. Tietysti kaksoislippu jatan alussa ja lopussa kuuluisi olla, mutta vallitsevan käytännön mukaan se 10 litran kannu on normaali menettely.....Ja kysymyksessäkän ei ole pintaverkko vaan välivesipyydys. Suosittelen käyttämään uppoavia naruja ettei satunnainen ohikulkija aja pinnalla kelluviin naruihin ja joudu merihätään. Verkon laskija on korvausvelvollinen jos vahinko tapahtuu. Ja kalliit verkot säästyy tuhoilta....
Sitten kun muikku kutee sielläpäin niin pyynti tapahtuu aivan rannoista muutaman metrin syvyydestä ja verkot lasketaan suoraan pohjaan ilman kohoja.Kutu on siinä lokakuun puolenvälin ja marraskuun alun välissä yleensä....Siis siellä ja minun kokemukseni mukaan, joku toinen paikka tai henkilö voi nähdä asian ihan toisin....
Välivesipyynnissä kannulta lähtee "sopivan mittainen" naru verkon ylänurkkaan ja seuraava koho on n. 15 metrin päässä.eli verkkossa (30m) on alussa, keskellä ja lopussa kohot. Toki verkko jää kohojen välistä hiukan notkolle, mutta en ole huomannut itse sen haittaavan. Ja joskus se ainoa pannullinen muikkuja on tullut niistä alhaalla roikkuvista kohdista. Verkon kiristäminen liian tiukalle tällä tavalla laskettuun jataan aiheuttaa sen että jatan molemmat päädyt nousevat melkein pintaan. Tietysti jos tapsit on metrin mittaisia niin eihän se sitten haittaa mutta jos tarkoitus on laskea verkko 8m syvyyteen niin pieleen meni.
Tuota muikkuverkkojen selätystä ei ole oikeastaan tullut itse harrastettua, koska silloin kun muikkua on liikkeellä, niin verkot kannattaa putsata rannassa (tai kotona) ja jos taas muikut loistaa poissaolollaan, niin paikanvaihto tai uuteen syvyyteen laskeminen on paras vaihtoehto.
Kuinka tuo verkon lasku oikein onnistuu silloin kun verkko kiinnitetään ankkuriin ja syvyys on suurempi kuin verkon ja ankkurin välinen köysi.Ei se kovin hyvin onnistukkaan vaan huonoimmassa tapauksessa ankkurit ei pidäkkään ja oletkin äkkiä ajoverkkojen omistaja...
Paras tapa välttää tuo on mennä ostamaan sitä köyttä tarpeeksi ja merikortti alueesta...
Ja kokemusta tulee heti kun sinne menee.....

Lisäksi minä käytän tuota samaa tapaa kuin Daiwa, eli vedän verkot köytenä suoraan paljuun ja kun poistaa kalat ja putsaa verkot, niin vetää takaisin verkon sinne paljuun siten että ylä- ja alapaula on paljun eri reunoilla. Esim. matonpiiskaus telineen yli voi verkot vetää siellä kotona tai ripustaa uponaaliputken 2-3 metrin korkeuteen ja kun vetää verkot sen yli,niin kalojen poisto on helppoa....