Itse en pilkkiessä käytä hanskoja ollenkaan. Ainoastaan siirtymillä pidän rukkasia kädessä. Itse olen tottunut pilkkimään ilman hanskoja ja jos rupeaisin hanskoja nyt pilkkiessä käyttämään, voisi olla että pilkkiminen ei sujuisi ihan niin hyvin. Tottumuskysymyshän tämä taitaa olla. Ilman hanskoja pilkkimisen hyvinä puolina pidän sitä, että ei ole ainakaan mitään ylimääräistä mihin siima takertuisi tai koukku jäisi kiinni ja saa hyvän tuntuman vapaan. Ja se tuntuu ainakin minusta vaan jotenkin luonnollisemmalta. Huonona puolena sitten on se käsien kylmettyminen, mutta itselläni ei kädet ainakaan kovin helposti kylmety, joten voin pilkkiä aika kovillakin pakkasilla ilman hanskoja, varsinkin jos kaloja tulee. Jos kaloja ei tule ja on kova pakkanen, niin silloin kädet kylmettyy helpommin, kun ei ole tekemistä käsille. Mutta jos kaloja tulee, niin kädet pääsevät töihin ja pysyvät paremmin lämpiminä. Siirtymien ja kairauksen ajan pidän rukkasia ja ne sitten lämmittävät kädet, jos ovat päässeet kylmettymään.