Ihan ensinnä pitää sanoa, että varsin pieni on kaiken kaikkiaan fyysisen kunnon merkitys kisatuloksiin. Toki sellainen peruskunto on hyvä olla. Poikkeuksena vain ne kisat missä parhaat kalapaikat on oikeasti kaukana lähdöstä.
Melko harvassa kisassa pääsee yli 9km päähän, ei tule mieleen omista kisoista muuta kuin Säkylä missä pääsee lähes joka kerta tuotakin kauemmas jos haluaa. Sen oon huomannut että jos ekat pari sataa metriä kovaa lähtee isolla järvellä niin ei siihen yleensä ketään perään tule, vaikka myöhemmin selvästi hidastaisi. Ilman muuta suoraan paikalle tai ainakin sen lähelle jos voimia. Pääasia on kuitenkin tässä lajissa aerobinen kestävyys ja peruskunto, ei tuolla pikajuoksunopeudella kovin paljoa mitään tee.
15 kilon paino selässä vaatii jonkun verran voimaa keskivartalolta ja jaloilta, mutta pääasiassa kuitenkin kestävyyttä. Tosin pulkan käyttökin voi kannattaa, varsinkin jos ei kantaa jaksa. En tiedä sitten mikä tuossa nopeusvoimaa vaatii, mutta voimakestävyyttä toki jonkun verran.
Juu on totta, että juoksun/kävelyn luonne muuttuu huomattavasti jos sitä painoa lisää selkään. Varsinkin jos taakka on niin painava että siitä juoksusta ei tule mitään. Että siis joo, kyllä pilkinnässä tarvitaan muutakin kuntoa kuin juoksukuntoa, tosin sekin riippuu aika paljon tilanteesta, kun jossain paikoissa se yksi kilokin voi olla helposti voittotulos.
Noi edellä olevat voimaominaisuudet on kuin melkein suoraan omistani. Tosin hieman olen vielä niistä jäljessä.
Tosin mulla ei toi tekniikka oo parhaasta päästä kaikissa liikkeissä.
Juoksukunto on vaan niin heikko että cooper-enkka 2850m ja siitäkin 5v jo aikaa. Vuosi sitten meni 2600m, ennen pilkkikautta syksyllä. Tosin 10km meni viime talvena aika helposti siihen 50min pintaan, oma paino laski talven aikana siitä 78 kilosta aina 69 kiloon asti. Tällä kunnolla oltiin SM-pilkissä koko porukan kärjessä 7km päässä lähdöstä.
Tuntuu ainakin siltä että jo 2500 cooperilla ollaan ainakin menomatkalla kärkikahinoissa mukana normi kisoissa. Toki aina joskus voi joku 3500-4000m sällikin sekaan osua ja meno on sen mukaista.

Taktiikan laadin itse oikestaan aina ennen kisaa ja sitä sitten muokataan kisan aikana tilanteen mukaan, tutuilla vesistöillä jos on etukäteen tutut paikat niin on taktiikka aika helppo laatia, varsinkin jos on käynyt harjoittelemassa. Eli yleensä 1-4 paikkaa mitä käydään läpi niin monta kuin tarve vaatii. Viime hetken tietoja saa tietenkin treenikavereilta/ ottamalla yhteyttä ihmisiin joiden tietää paikassa käyvän pilkillä tai on ennen käynyt, toki näihin juttuihin joskus kannattaa suhtautua varauksella.
Tässä lajissa todellakin oppimista tapahtuu niin kauan kuin vaan pilkillä käy, toki fyysiset ominaisuudet vanhemmiten aiheuttaa rajoitteita ja sitä myötä voi tulokset pudotakkin vaikka itse pilkintätaito olisi parempi kuin koskaan.
Itse en ota ainakaan tätä lajia niin vakavasti, ettenkö kertoisi aika avoimesti melkeinpä kaikesta. Ihan tärkeimmät ja harvojen tiedossa olevat niksit pidän kuitenkin aika pienen piirin tiedossa. Kai sitten olen niin huolissani lajin tulevaisuudesta että sikälikin kerron mielelläni varsinkin nuoremmille pilkkijöille vinkkejä. Eipä tässä lajissa kuitenkaan hirveästi ole niitä suuria salaisuuksia mitkä juurikaan ratkaisisivat vaan se tulos on lukemattomien asioiden summa. Mainittakoon nyt vaikka kuitenkin välivedestä pilkkiminen, kun aika monet vaan ronkkivat sitä pohjaa vaikka kalat ei siellä olisikaan, eli kannattaa oikeasti joskus koittaa kaikkea. Lähivesilläni todella usein isoimmat ahvenet ovat aika tarkalleen 1-1,5m irti pohjasta. Eikä niitä saa kuin jonkun yksittäisen jos koko ajan kalastaa pohjasta.
Pilkkimiseen on aika vaikea tehdä mitään tarkkoja harjoittelusuunnitelmia, koska eri paikoissa olevat kisat vaativat eri ominaisuuksia ja päiväkohtaiset erotkin ovat suuria. Jos panostaa isojen järvien kisoihin, yleensä kannattaa siihen treenaamiseen kunnolla panostaa. Eli riippuu ihan mihin panostaa. Ei kovasta kunnosta kyllä pikkujärvilläkään haittaa ole. Mutta 500m pitkällä järvellä vaaditaan jo aika lailla erilaisia fyysisiä ominaisuuksia kuin kisoissa missä parhaat paikat löytyy yli 5km päästä.
Itse treenaan avovesikaudellakin kilpapilkintään tähdäten, mutta en mitenkään systemaattisesti vaan panostan lähinnä monipuolisuuteen, ja olen kilpaillut/kuntoillut höntsäilymielessä myös yleisurheilussa, sählyssä ja juoksussa. Itse asiassa voimanosto on tällä hetkellä ehkä se mihin eniten panostan, penikkatauti kun jälleen estää juoksun. (5. vuosi putkeen?)