Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uskotko kalansyöntitaulukkoon?

Started by Spotti, May 30, 2003, 17:11:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Uskotko kalansyöntitaulukkoon?

Kyllä uskon.
90 (27.2%)
En usko.
241 (72.8%)

Total Members Voted: 297

Spotti

Eli uskotteko noihin kalansyöntitaulukoihin? Esim, tuossa etusivulla on sellainen taulukko.
Itse en usko niihin, koska en ole huomannut mitään eroa päivissä.

Kommentoikaa...

Mä mies

Eiköhän sen kalan tarvi syödä joka päivä.....
Tuskin se kattoo kalenteria ja päättää sitten syökö vai ei.

Spotti

Mihinköhän nuo kalansyönti tiedot edes perustuu. ???

Jigi

En usko! Eihän sitä voi etukäteen laskea että milloin se kala oikeen syö.... Vai voiko.... Miten!? Mutta onhan nuo joskus ihan hauskoja jos sattuu saamaan hyvin kalaa kun syöntitaulukossa on ollut hyvä syönti päivä. Mutta useimmiten en kalaa saa kovinkaan paljon.

Mä mies

en ole varma mutta käsittääkseni kuun liikkeisiin.....
Korjatkaa jos olen väärässä.

Jani2

Munkin mielestä se on kuun liikkeisiin ja siten vuoroveteen (en minäkään ihan varma).

Sitten asiaan:
Enpä pahemmin usko, yleensä käy ihan oikeasti niin että en saa mitään hyvällä syönnillä ja sitten kalakalenterin huonoimmalla kohdalla saan paljon kalaa. Muunmuassa suurin haukeni on tullut huonona syöntiaikana
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Anonymous

no kyllä siinä kuiteski jotain perää on, ku kala kuitenki syö kuun lasku ja nousu aikoina paremmin. Ja sitten kuulin jostain et se liittyis myös jotenki planktoneiden määrään, mut en tiiä onko se ees mahollista tietää etukäteen...

kaivo

En usko. Tai en kiistä etteikö taulukoista voisi saadakin osviittaa kalojen aktiivisuudesta, mutta jos kalalle pääsee huomattavasti harvemmin kuin haluaisi, ei kannata suunnitella reissujaan pelkästään ottikalenterin pohjalta.

Kalaa on mahdollista saada aina. Vaihtelua on vain siinä, millä konstilla kala on milloinkin petettävissä.

mikkos89

No osaksi uskon ja osaksi en. Kyllähän kala syö aina, mutta joskus enemmän ja joskus vähemmän. Se riippuu niin monesta asiasta. Esimerkiksi eri paikoissa kala syö erilailla. Jos kalakalenteri lupaa huippua syöntiä nii kyll mä sillon lähen mielummin kalaan entä jos se ei lupaa mitään. Virheitähän siinäkin on, isojakin, koska onhan sen joku ihminen tehnyt.  ;) Olen huomannut että huononakin päivänä, kalenterin mukaan, saa todella hyvin kalaa.

Aleksi_Kalamies

Enpä pahemmin,mutta ennen kalareissuille menemistä katson sen tuolta etusivulta,ihan vaan noin melkein HUVIKSEEN.
Voihan noissa kuun liikkeissä yms olla perääkin,mutta kala syö jos sillä on nälkä.  ;)

croocked

:(en minä ainakaan niihin pahemmin usko, koska niitä kalakalentereja on niin monia ja jokainen näyttää erilailla, kuten että toisessa kalakalenterissa lukee "hyvä syönti" ja toisessa taas "huono syönti" ja kolmannessa "kohtalainen syönti".

lippa_mies

No se on vähän "outo" systeemi, kyllä mulla on joskus ollut hyvä syönti kun kalenteri niin näyttää ja toisin päin mutta en silti niihin usko....

Jannu

En usko mutta kyllähän sitä voi sanoo kamulle ennen lähtöö että "Kalassa.Netin kalataulokossa oli niiin että kala liikkuu ja on syönti hyvää!" eli on sitä ihan mukava kattoo  :).

On ihminenki semmonen ku jos on nälkä nii haluaa syödä,eli kaloistaki tuntuu varmaan samanlaiselta!  :D
Elämä on laiffii... Kunhan ei oo köyhä!

CiioN

Mä ainaki uskon, ikinään ei ole kala syönyt, kun taulukossa niin ennustetaan.  ;)

Spotti

Perjaatteessa syöhän kala parhaiten auringon nousun ja laskun aikaan. Miksi siis päivillä ei olisi merkitystä?

Vapa-Mato

Kylläse jotenkin pitää paikkansa mutta ei se kala kalenteri taskussa syö!
Teijjän vika... :(

Aglia

En usko. Kala on syönyt paremmin silloin, kun on ollut taulukon mukaan huono syönti.

K0lkkaaja

No en usko.

Kyllä sitä joka säällä varmaan kalaa sais, jos löytäis kalat ja osais tarjota oikeanlaista pyyntivälinettä oikealla tavalla.

ankkhe

Itellä käy sillee että lähden kalalle jos saan jotain niin katon jostain kalenterista ja yleensä se näyttää huonoa eli en usko
Ei kireitä naamoja vaan kireitä siimoja

Einars

en ole varma mutta käsittääkseni kuun liikkeisiin.....
Korjatkaa jos olen väärässä.

http://kuusamonuistin.fi/kalakalenteri2003.htm

Tuossa osoitteessa on ainakin jotenkin selitetty, mihin perustuu Kuusamon kalakalenteri. Mutten minäkään noihin kauheasti usko.

villeta

En usko. Pitää sen kalan syödä silloin kun on nälkä.Siihen uskon , että aamuin ja illoin kala syö päremmin, mutta päivä kohtaisiin syönteihin en usko.
-villeta-

Zizzo

En usko, mutta onhan se ihan kiva niitä katsella, että syökö tänään vai ei. Ihan yhtä hyvin kuitenkin aina on syönyt.

Liquid Snake

Jos tarttis syödä niin kattoisitko kalenterista syötkö ja kuinka paljon?

EN VARMANA USKO (Vaikka mulla onkin Kalatasku 2003)
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Spotti

Anonymous

En usko,mutta joskus huvikseen vilkaisen kalakalenteria.

Mikza

En usko. Sain pari vuotta sitten mato-ongella n. 0,5-1 -kilosen hauen semmosena päivänä, jolloin kalakalenteri näytti tyhjää koukkua ("kala liikkuu vähän ja jää saaliiksi harvoin".)

jpm

Ei oo kaloilla kalenteria, ei... Tottakai kuun kierrolla on merkitys kalan käyttäytymiseen. Kalan syönti kun riippuu paljon valon määrästä.

Dogget

En haluu että joku taulukko määrää milloin minä menen kalaan...

poka

Ei se ainakaan istareilla pidä paikkansa, koska ne syövät parhaiten sihen aikaan jolloin niitä on ruokittu kasvattamossa

Mepps

Hmm. On se vaan jännää. Kun tämmöisissä kalentereissa, mihin on merkitty ne päivän hetken jolloin syö, sanovat, että joka päivä syö johonkin aikaan paremmin esim. klo. 9-10 ja klo. 15-16. Eli niiden mukaan perjaatteessa joka päivä syö. On myös paljon lajikohtaista syökö kala vai ei. Esim. hauki sattaa pärjätä yhden kookkaan saaliskalan turvin monta päivää kun salakka hotkii veden pinnalla pörrääviä itikoita poskeen käytännössä joka päivä. Eli tuo päiväkohtainen arvio on kyllä aika karkeasti vedetty eikä se siis millään voi aina olla oikeassa.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-