Chat

Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset halpaverkoista  (Luettu 18826 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

ratu

• kalassa kelillä kuin kelillä.
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Käyttökokemukset halpaverkoista
« Vastaus #30 : Helmikuu 04, 2013, 19:35:58 »
Itse olen 3 vuotta kalastanut verkoilla aktiivisesti kuhaa ja käytössä ovat olleet halpisverkkoja ja kivikankaan verkkoja. Sen olen huomannut että kuhat jäävät paremmin kikankaaseen ja ahvenet halppiksiin, mutta se mua ihmetyttää kun sanotte kaksoipaulan olevan helpompi käyttää eikä sotkeudu niinkuin halpikset. Kuhan sotkeutuessa kivikankaaseen niin kuha jotenkin pyörittää verkon aivan rullalle ja ala ja yläpaulat aivan sekaisin. Tosin kuhan sotkeutuessa halpisverkkoihin, verkko ei läheskään mene niin sekaisin, kun kivikankaassa ja verkko selviää nopeammin. Ja tämän perusteella käännyn halpisverkkojen puoleen. Mikä on syynä tähän omituiseen ilmiöön ja onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Elämää ilman kalastusta??

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • Profiili
« Vastaus #31 : Helmikuu 05, 2013, 09:41:30 »
>Mikä on syynä tähän omituiseen ilmiöön

Kolme teoreettista selitystä tulee mieleen. Jos toinen verkko on matalampi, niin helpommin siinä ylä- ja lapaula kohtaavat. Tai sitten se on herkempi omaten pienemmän pystyjännityksen, eli yläpaulan noste ja alapaulan paino ovat pienemmät.  Kolmas mieleentuleva seikka on että olisi pauloitettu pituussuunnassa löysemmäksi, jolloin kalalla on enemmän löysää verkkoa johon sotkeutua.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : Helmikuu 05, 2013, 12:12:01 »
Oikeastaan tässä ei ole mitään ihmeteltävää. Ns halpaverkot ovat lähes kaikki valmistettu Kiinassa, mahdollisimman halvalla. Pyytävyys saadaan äärimmäisen ohuilla langoilla, löysällä pauloituksella, pauloitus halvinta mahdollista, joskin jotenkin toimivaa, joten, kuten.
Ammattikäytössä ko verkot eivät ole halpoja, pyytävät hyvin/keskinkertaisesti mutta uusimistarve on todella suuri. Huonosti toteutettua, joskin pyytävää verkkoa tuskin monikaan korjailee.
Huippulaatuiset verkot niin ammattilaiselle kuin harrastajalle ovat pitkässä juoksussa edullisimmat. On omaa kokemusta joiltain vuosilta.
Huippuverkko 60x0,12x3x75, kestää 2-3v, Väinöt yms, 60m, yhden kesän. Hinta/hinta = 45,00€/10,00€; laskekaahan siitä.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #33 : Helmikuu 05, 2013, 17:40:42 »
Tää on vähintää kaksipiippuinen juttu. Esim Väinö-verkot ovat pyytäneet ainakin mulla tosi hyvin kuhaa, johtuen juuri erittäin kevyestä paulutuksesta. Mutta käytettävyys (laskettavuus) on kyllä aika surkea. Vaikka miten selvittää verkon ennen laskua, niin kyllä sen laskiessa sotkuun saa. Olen onnistunut jopa siinä, että 1,8 m korkea verkko meni laskiessa sotkuun. Sain toki sotkun selvitettyä, mutta jos vertaa laatuverkkoihin, niin ainakaan matalia on lähes mahdoton saada laskiessa sotkuun.

Näkisin, että näissä halpis- mutta myös muissa verkoissa on se, että ne yritetään väkisin saada soveltumaan kaikille kaloille. Se mikä on optimi kuhalle ja siialle, ei enää toimi oikein hyvin hauelle. Tai se mikä kestää hauen ei välttämättä kestä enää taimenta tai lohta. Lohen kestävä ei taas pyydä kovin hyvin varovaisesti liikkuvaa kalaa. Näkisin asian niin, että verkkokalastuksesta saa parhaiten irti kun hankkii kullekin kalalajille optimoidut verkot ja tietysti riittävän suuret silmäkoot.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : Helmikuu 05, 2013, 19:04:20 »
Useinhan sotkujen syynä on kierteelle pauloitettu ylä-/alapaula, tai oikeastaan pääasiallinen syy. Tuosta herkkyydestä sanoisin, että olen mm 4x0,15 multimonofililla saanut hyvin kuhaa jään alta, niin pehmeä tämä kiinalainen liina on. Meillä kun on pakko verkkoja säästääkseen käyttää kestävää liinaa, isoja haukia ja paljon; 6-7kiloinen ei mikään harvinaisuus ja sehän kyllä pistää esim 0,20 monofiilin "päreiksi". Kuhankin keskikoko meillä on helposti yli 3kg; riippuu tietenkin jonkinverran silmäkoosta.

kappalainen

• Profiili
« Vastaus #35 : Tammikuu 01, 2014, 04:19:32 »
Jäätkin sitten lähtivät taas ja olisi aika aloittaa lyhyt kalastuskausi.
Ajattelin pari verkkoa ostaaja eksyin tähän. Olen parkymmentä vuotta kalastellut verkoilla. Yksin  soutuveneellä. Tyynessä ja myrskyssä'. Verkkoni ovat olleet halpamallia järjestään. Jotain eroa niissä on. Pari ikivanhaa verkkoa ei pyydä mitään. Ne ovat sellasia joissa ei ole kohoja. Sotkuun niitä ei saa yrittämälläkään ja olenkin harkinnut uuden aidan laittamista. Kohollisissa verkoissa on joitakin joista kohot lähtevät irti (laatikossa ostettu) ja ne olivat vähän huonot. Muutoin verkot kestäneet aina sen kolme kesää. Pari reikää per verkko tulee korjattua per kesä.
 En tiedä miten muut saavat verkkonsa niin solmuun. Lasken, nostan, otan kalat pois  ja samalla, oikaisen verkon, Kerään verkon paattiin  ja lasken takaisin. Jos verkot likaiset poikkean hiekkarannalle ja hieron ne puhtaaksi. Heitän hienoon hiekaan  vedessä ja hieron niitä vähän sinne, siltti on myös hyvää. Ovat sen jälkeen kuin uudet. Ei ole langat kärsineet. Saalis pääosin kuhaa. Epäilen että se verkkojen sotkeentuminen on monasti sittä että pitäisi vain vetää syvään henkeä. Oppi-isäni sanoi usein 'Älä hosu' Oikeastaan ainoa neuvo. Ja pakkohan se on kun niitä yksin nostaa ja laskee olla rauahllinen. Kovemmalla tuulella saa heittää pienen ankkurin, ettei ihan tuhatta ja sataa mennä. Saa verkon ylös. ja tyvenellä se laskeminen... soutaa, laskee verkkoa, kyllä sekin onnistuu, mutta on niitä vaikeinpia hommia.
 Se pyytävyysero on kumma. Aikoinaan oli puolikas ikivanha 'onnenverkko' jonka aina luvattomasti laskin lopuksi päätyyn. Oli reikää ja rispaa ja aina siinä oli kalaa yllin kyllin. Huonoina aikoina ainoa jossa oli kalaa tai sitten siinä oli yhtä paljon kuin kolmessa muussa. Oli se vaan ihme pätkä...
 Kivikossa ja virrassa tulee liotettua. Ne tieetty vattivat veronsa. Mutta se e iole verkon vika. Ja on tietty paljon kiinni millaisia puusilmä venelijöitä ja uistelijoita alueella on.
 No tästä ketjusta en juuri viisasstunut, onko niistä joku parempi vai ei. Pyytävys eroja niissä ainakin on.

Ja osa verkoista haisee kun ne ostaa. Missä lie bensiivarastolla olleet säilössä ennen kaupan hyllyä. Pidän verkot aina ulkona kuusen juurella, varjossa, ei pesuaineita, ei kraanavettä, ei takalaatikkoon, mieluummin auton penkille ja hyvä antaa niille vaikka vähän jotain mullan hajua aluksi, kun ostan.
 Yhteieenvetona voin sanoa että on aikalailla ollut sama mitä siellä liotaa. Kolme kesää on maksimi halppisverkolla ja siten ne lahoavat.
 Ehkä se käyttötapa, paikka saalis, saaliin poistotapa ja moni muu vaikuttaa enemmänkin verkon kestävyyteen. Kun saa pienen reiän, siitä seuraa äkkiä soppa ja iso reikä. Moni ajattelee, että poikki vaan, silmä tai kaksi ja se ei minulle passaa, kun ei ole kiire...Ei saa repia ikinä.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : Tammikuu 03, 2014, 07:15:03 »
Tosiasiahan on; köyhän ei kannata ostaa halpaa. Näissä halpisverkoissa löytyy hyvinkin pyytäviä...mutta, kestoikä aivan mahdottoman huono, varsinkin vesissä, missä liikkuu kookkaita haukia.
Edellämainituista syistä olen pyrkinyt täydentämään verkkokalustoani mahdollisimman laadukkailla verkoilla. Haukipitoisissa vesissä ylivoimainen on esim Viitanetin Saaremaine 70x3x015*4x75 oranssi. Erittäin pehmeä ja vahva liina. Hintaluokka 60,00€, Eestin alv vähennettynä.
Kuhan kutuaikaan pyydän pintaverkolla, ulappa-alueilla saman valmistajan 85x3x015*4x75 vihreä pintaverkko hintaluokka 50-53,00€ myöskin alv vähennettynä. Pintaverkoilla siitä syystä, että kuhakoiraan oleilevat sorarannoilla n 1-1,5m syvyydessä ja selkämatalikoilla vartioivat siellä kutupesiään; näillä alueilla en pyydä 15. toukokuuta - juhannus.
Halpisverkot; esim väinö, kelpaavat kyllä särjen ja säyneenpyyntiin ruohikkorannoilla ja siinä kokemukseni mukaan toimivatkin hyvin.
Vielä lopuksi; huippuverkkokaan ei pyydä jaos esim pohjaverkko kiskotaan viivasuoraksi; ei, mutkille ja löysälle pitää laskea. Pintaverkkoon taas tehdään pesä; yksi 75m verkko nuolenpään muotoon ja pari samanmittaista aidaksi ja mielellään viritetään siihenkin pari mutkaa. Näillä systeemeillä olen pärjäillyt.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #37 : Tammikuu 03, 2014, 13:19:45 »
Koko lailla samaa mieltä kuin "Ammattikalastaja", köyhän ei kannata ostaa huonoa/halpaa. Itse painotan juuri käytettävyyttä ja kestavyyttä mitä parempilaatuiset verkot/liinat tarjoavat.

Tuo nuolenmuotoinen pintaverkko on mielenkiintoinen juttu. Olen siitä aikaisemminkin kuullut ja kuvia nähnyt, mutta en ole koskaan sitä itse kokeilut. Syksyllä olen pyytänyt lohta ja taimenta ihan "suorilla" pintaverkoilla ja kalaa saanut. Tosin mulla verkot eivät olleet ihan pinnassa vaan 10-15 m tapsilla.

"Ammattikalastajalle", olettaisin, että tässä "nuolipintaverkossa" kalata jäävät juuri tähän "nuoleen" ja loppuosa verkosta on aitana, vai?
Ankkuroidaanko tämä nuoliosa normaalisti kireälle, vai miten se homma toimii.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : Tammikuu 03, 2014, 14:49:30 »
Sen verkkoviritelmän oikeampi nimike on pesäverkko. Taimenta ja lohta olen sillä joskus rannikolla asuessani pyytänyt ja toimii; lohelle, taimenelle, siialle ja kuhalle.
Se "aitaverkko" ei ole pelkkä aita, siihen on ankkurin ja kohon kanssa syytä tehdä ainakin pari jyrkähköä mutkaa; n 30astetta. Nuoliosa ankkuroidaan kireälle, koska siinä on kolme sellaista jyrkkää taitetta, johon kala sitten helposti jää; varsinkin saalistava kala, joka ui nopeasti saaliin perässä, sama pätee aitaan.
Aikanaan kun Suomenlahden puolella pyysin kaverin kanssa kimpassa lohikalaa paunetilla; aita saattoi olla jopa 300metriä ja enemmänkin, kyllä sieltä aidastakin kalaa tuli.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #39 : Tammikuu 03, 2014, 17:37:58 »
Kiitokset Ammattikalastajalle vinkeistä.

Lohen ja taimenen osalta taitaa joutua tyytymään tapsilla oleviin verkkoihin, kun lohi ja taimen kulkee vesilläni aivan pinnassa vasta myöhään syksyllä.
Kuhan osalta menee turhan vaikeaksi, kun ruokakalan saa hyvällä varmuudella pohjastakin.

Mutta siian osalta olen vähän hukassa. Mökkijärvessäni on paikoin ihan kohtuu siikakanta ja siika on aika isoa, 1-2 kg. Sen pyynti on vaan normaaleilla pohjaverkoilla osoittautunut pirun vaikeaksi. Nuo pesäverkot voisi olla ratkaisu siihen.

Osaatko antaa vinkkejä paikoista ja ajoista jos haluaa siikaa pinnasta pyytää? Lisäksi olisin halunnut vähän kuulla minkälainen siian pintaverkko on mitoiltaan. Siinä on varmastikin ohuempi liina kuin lohi/taimenverkossa, kuten myös alapaula on kevyt.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #40 : Tammikuu 04, 2014, 07:03:47 »
Todennäköisesti tarkoitat järvisiikaa. Pyynti tapahtuu aivan rannoilta keväisin, ja ihan siitä jään kantista sulaveden mukaisesti ja sama syksyisin myöskin mutta nyt yksi verkko kohtisuoraan rantaan; ja alkaen aivan metrin syvyydestä ja mielellään kivikko-tai sorapohjaisesta paikasta. Kesäisin yöpyynti välivedestä ja päiväpyynti pohjasta ja syvänteistä.
Verkkoina olen käyttänyt kesän pohjapyynnissä 6-8m korkeita 50-60mm pystyriimuverkkoja ja välivedessä riittää 4m pystyriimuverkko. Pystyriimutuksen olen tilannut erikseen.
Esim  pystyriimu Saaremaa 55x6x0,17/60 hankintahinta alle 50,00€ ja sitten kiinalaista samoin pystyriimua 65x8x0,17/75. Nämä kiinalaiset ovat erittäin kevyellä ylä- ja alapaulalla ja hintakin tuolla 20,00€ luokkaa. Nämä edellämainitut verkot ovat nimenomaan siialle, sekä pohjaan, että väliveteen, välivesiverkot lasken kuten kuhan pesäverkot. Pystyriimutus antaa pelivaraa löysyytensä johdosta, vaikkakin lanka on ohutta. välivesi- ja pintaverkot laittelen karikoiden läheisyyteen ulappa-alueelle pl kuhan kutuaika. Varsinkin keväisin verkkojen menetysmahdollisuus on melkoinen, kannattaa seurata tuulia ja virtauksia. Syksyisin taas korkeakin verkko lasketaan miltei kasaan se rannanpuoli, siis jää pintaan ja tulee merkitä hyvin ja hyvinhän se ulompikin pää luonnollisesti tulee merkitä.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #41 : Tammikuu 04, 2014, 19:58:53 »
Kiitokset tiedoista.

Siian pyynti tulee tapahtumaan todennäköisesti loma-aikaan heinäkuussa kun on enemmän aikaa viettää vesillä. Tuolloin pyynti ilmeisesti tuota välivesipyyntiä?

Kuinka etsit siikojen esiintymisalueet kesällä? Syksyllä ja keväällä se on mielestäni suoraviivaisempaa. Kalastusalueellani on muutamia syvännealueita joissa rinne viettää rannasta aina 30 metriin asti. Näistä syvistä vesistä olen joskus saanut heinäkuussa muutaman sattumasiian pohjaverkoilla.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : Tammikuu 04, 2014, 22:06:43 »
Siikapitoiselta vesialueelta, niinkuin kirjoitin, rantoihin kun tulee avovettä, siinä jään kantissa siiat oleilevat, koska siinä löytyy hyvin ravintoa.
Syksyisin taas kutu saa siiat rantautumaan. En ole varsinaisesti etsiskellyt vaan tiedän omista vesistäni nämä sorapohjaiset alueet; ne ovat siian kutualueita.
Kesällä siika oleilee päivät syvänteiden viileydessä ja nousee väliveteen ja pintaankin pyydystämään hyönteisiä. Siis kesäpäivinä pohjaverkko saattaa antaa runsaitakin saaliita. Välivesiverkot siis jatkuvaan pyyntiin ja kesäisin pohjaverkot vain päiväksi.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #43 : Tammikuu 05, 2014, 08:36:44 »
Kiitokset tiedoista, pitää kokeilla käytännössä ensi kesänä.

Viime kesänä tuli lohenpyynnin sivutuotteena yksi liki 2 kg:n siika juuri välivedestä syvänteen päällä. Enemmänkin olisi varmaan tullut, mutta verkon silmäkoko oli muistaakseni 80 mm, joten siihen menevät siiat ovat vähän harvemmassa.

Onko sinulla "Ammattikalastaja" kokemuksia ahvenen verkkopyynnistä sisävesillä kesäaikaan?

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : Tammikuu 05, 2014, 09:59:43 »
No, onhan sitä kerinnyt kertymään. Ahvenen kudun aikaa pyydän Kivikankaan Teho-katiskoilla ja "pullasyötillä". Toimii.Katiskan päälle vielä muutama havu; ikivanha konsti.
Isoimmat ahvenet sitten olen saanut juuri väillä Väinö-verkoilla sekä Viitanetin kiinaverkoilla. Silmäkokona olen käyttänyt 45-50mm:n solmuväliä. Verkot lasketaan ruovikon reunaan rannan suuntaisesti, toisaalta sitten karikoilla, karin reunan suuntaisesti. Karikoilla pitää muistaa, että kun toukokuu alkaa; ne karikkoverkot pois, ovat kuhan kutualueita.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #45 : Tammikuu 08, 2014, 08:04:42 »
Kiitokset "Ammattikalastajalle" ahvenvinkeistä. Pitää testailla ensi kesänä ja kuhat jätän kyllä rauhaan. Toisaalta pyyntivesillä kuhakanta on jo ehkä vähän liiankin tiheä. Verkon silmäkoko tulee mulla olemaan varmaan välillä 60-70 mm, sen verran isoja nuo ahvenet ovat.

Oletko muuten keskittänyt pyyntiä mitenkään vuorokauden suhteen? Jotenkin tuntuu, että yöpyynnin jälkeen kaikki ahvenet tuppaa olemaan kuolleessa olotilassa. Paras tai pahin esimerkki ahvenen nopeasta kuolemisesta verkkoon oli viime kesältä. Laitoin verkot likoamaan omaan mökkirantaan ja 2 tunnissa oli 500 g ahven onnistunut kuolemaan.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : Tammikuu 08, 2014, 10:20:59 »
Tässähän on juuri se yksi pointti; tiheäsilmäisessä verkossa petokala, esim ahven ja kuha; kookkaat yksilöt saavat juuri ja juuri päänsä tungetuksi silmään, kiduskannet eivät enää pääse auki ja kala kuolee. Tämä on juuri se seikka, miksi kuhapitoisissa vesissä pitäisi olla vähintään 55mm solmuväli. Olen lukuisia kertoja saanut 65-70mm verkosta kuhia, kokoluokka 20-30cm. Jäävät hampaistaan kiinni mutta kun verkon silmäkoko on riittävän suuri, pystyn vapauttamaan ne, toisinkuin jostain 40-45mm verkosta.
Ahvenenpyynnissä lasken verkot vain päiväajaksi, jolloin esim kuhat ovat syvänteissä; illalla niin verkot kuin saaliskin kotiin. Tärkeätä muuten on jokaisen saaliskalan tainnuttaminen ja verestäminen heti veneessä. Näin taataan saaliin laatu.

juha.k

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : Helmikuu 19, 2014, 11:47:37 »
Kokemuksia Master muikkuverkoista? Hyvinkin edullinen hinta houkuttelisi, mutta mitäpä sitä ostamaan jos aivan susia ovat..

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #48 : Helmikuu 19, 2014, 18:47:17 »
Ei ole kokemusta Masterin muikkuverkoista, mutta eiköhän ne ihan toimivia ole, jos ovat oikein mitoitettuja. Muikkuverkossa on tärkeää, että on tarpeeksi raskaat paulat ja ala/yläpaulan mitat siten, että verkon silmän on tarpeeksi aukinainen. Ajatus on,että muikku ei varsinaisesti sotkeudu verkkoon samalla tavalla kuin on idea muiden kalojen osalta.

Kannattaa varmaan ostaa yksi kokeeksi ja verrata esim. Kivikankaan vastaavaan. Itse en muuten juuri tykkää Kivikankaan verkoista, koska niissä on mielestäni liian painavat paulat esim. siialle ja kuhalle, mutta muikkuverkot ne osaa kyllä tehdä.

Muikkuverkot ovat kyllä sen verran pitkäikäisia (jos ei repeydy esim kiviin), että laatuun kannattaa panostaa.

juha.k

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : Helmikuu 19, 2014, 20:20:14 »
Kivikankaan verkot tosiaan on paulotettu todella painavilla pauloilla.. Virosta ostin kokeeksi kiinalaisen ja viitanetin 65mm verkot. Kiinalainen oli juuri sellainen kuin hinta antoi ymmärtää:) Viitanetin omasta tuli ainakin minulle paljon Kivikangas mieleen. 

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : Helmikuu 20, 2014, 06:34:03 »
Viitanetin ja muistakin verkoista pitää aina muistaa, että ne ovat ns keskiarvoon suhteutettuja; siis ylä- ja alapaulojen suhde = paino/kantavuus.
Viitanetistä saa juuri siten pauloitetut vekot ja haluamallasi liinalla; pitää vain tilata etukäteen. Minun tilauksissani kuukauden ennakko on riittänyt. Viitanetin verkoissa hinta-/laatusuhde on mielestäni aivan ylivoimainen, verrataan mihin tahansa teolliseen verkkoon. Maininta verkkomerkin perässä; käsinpauloitettu, ei merkitse mitään. Loppupelissä; pyytävyys ja käsiteltävyys ratkaisevat. Nämä kiinalaiset; jotkin toimivat hyvin mutta kun kalastan yksin, sähköperämoottoria käyttäen lasken "suolena" verkon ulos, eivät kiinalaiset oikein pelitä, liikaa pujoksia ja paula jos on kierteelle pauloitettu, sotkeutuu armottomasti, varsinkin tuommoiset 5-6m korkeat verkot. Muikkuverkkona muuten käytän tuota 210D/2 liinaa, silmä 9-13mm ja kokonaan auki pauloitettuna.

jeppe64

• Profiili
« Vastaus #51 : Maaliskuu 01, 2014, 08:55:06 »
Nestori ei ainakaan talvikalastukseen, 45x0,17x60x24, yläpaula kaksi kertaa poikki  pelkällä vedolla. Kaksi kertaa heitettynä. Sopisi ehkä siian kalastukseen syksyllä ankkuroituna. Halpahan se oli 20 e 60 metrisenä, joten ei tuon hankkiminen kovin suuri vahinko ollut.
Master on aika sotkeutuva, kärsivällisyydellä ja nostamalla seinälle joka kerta voisi toimia, muuten menee hermot. (Kokemus 50 mm x 30 mm.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2014, 20:37:56 kirjoittanut jeppe64 »

juha.k

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : Maaliskuu 01, 2014, 12:18:33 »
Minulla on toista talvea jään alla sama väinö 55x0,17, tuplapitkä ja 5m korkea. Kohta kahden talven kokemuksella sanoisin että pyytää kuhaa varsin hyvin. Kevyt paulaisena herkkä sotkeutumaan, mutta hyvä pyytämään.

jeppe64

• Profiili
« Vastaus #53 : Maaliskuu 01, 2014, 22:13:20 »
Joo, kirjauduin tälle foorumille kun sapetti niin nuo Nestorin yläpaulan katkeamiset, todennäköisesti minulle sattunut todella maanantai kappale. Kyllä tuo väinö kalat kesti, tänään sain pari 2kg haukea, eikä ne repinyt sitä sen kummemmin. Väinön yläpaula tosiaan näyttäisi olevan samanpaksusta lankaa jota esim kivikangas käyttää kakkospaulana yläpaulassa. Kiitos muuten ammattikalastajalle tosta viron vinkistä, oon aatellut että 75 metrisen talviverkon vois heittää samalla vaivalla kuin 60 metrisenkin. Kaks kuuskymppistä on yksinään koettuna jo vähän hankaloo. Mut tosiaan tarjoustalossa (tokmannin liikkeissä todella myytiin noita kahdella kympillä 60/2,4 metrisinä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2014, 20:37:07 kirjoittanut jeppe64 »

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : Maaliskuu 02, 2014, 07:38:51 »
Noista Väinöistä, (millä nimellä nyt myydäänkin) todellakin, eivät kyllä mielestäni oikein sovellu talvikalastukseen juurikin sen kevyen yläpaulansa vuoksi. Kesällä 5m Väinön laskussa ei ole ollut ongelmia, suolena kun lasken, vaatii vain huolellisen selvityksen, ei pujoksia, paljuun kerätessä. Pintaverkoksikaan, eikä väliveteen Väinöstä juurikin em syistä, ole.
Tämän talven jäistä; talvikausi jäi kolmen viikon mittaiseksi, ei mitään asiaa enää jäälle. Viime viikon saldo tällä seudun; kolme kuollutta jäihin pudonnutta. Uveavannotkin ovat jo lähes metrin halkaisijaltaan.

jeppe64

• Profiili
« Vastaus #55 : Maaliskuu 03, 2014, 09:19:46 »
Joo,tarkkailen tilannetta, meillä avannonreunat vielä 25 cm teräsjäässä, mutta aurinkoiset päivät saattaa sulattaa 5 cm tummaa jäätä päivässä varsinkin jos vettä pääsee valumaan vielä. avannonreunalta.

liveshere

• Profiili
« Vastaus #56 : Maaliskuu 24, 2014, 14:46:27 »
Onkos kenelläkään kokemuta "halppis" muikkuverkoista?  Esimerkiksi tuollaisia sais http://www.motonet.fi/fi/tuote/4010479/Master-Muikkuverkko-3m30m  melkoisen halvalla :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2014, 15:00:42 kirjoittanut liveshere »

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : Maaliskuu 25, 2014, 06:09:48 »
Tuo verkon mitoitus jo kertoo, että siitä ei muikkuverkoksi ole. Yläpaulan tulisi olla 33-34m pauloitettu, siis silmä täysin auki. Muikku, kuore ja silakka/kilohaili menevät yleensä vain yhdestä silmästä läpi ja näinollen silmän pitää olla täysin auki pauloitettu.

SJ

• Profiili
« Vastaus #58 : Maaliskuu 25, 2014, 09:40:41 »
Tuo verkon mitoitus jo kertoo, että siitä ei muikkuverkoksi ole. Yläpaulan tulisi olla 33-34m pauloitettu, siis silmä täysin auki. Muikku, kuore ja silakka/kilohaili menevät yleensä vain yhdestä silmästä läpi ja näinollen silmän pitää olla täysin auki pauloitettu.
Älä nyt paskaa viitsi puhua. Jos 60 metrin liinasta pauloitetaan täysin auki niin silloin tuloksena on tasan 30 metrin verkko.
Jos se pauloitetaan pidemmäksi, niin silmät on venyneet.
 Oma vaatimaton 40 vuoden kokemus on kyllä osoittanut että muikkukin menee liinassa useamman silmän läpi, kuoreet jää isoksi osaksi hampaistaan kiinni, silakat suupielistään. Siis sotkeutumisen lisäksi.
 Ei millekkään kalalle niin helvetin tärkeää ole se kuinka tarkkaan metrilleen joku verkko on pauloitettu. Muikkuverkon pauloituksella täysin auki suurin hyöty on kolme metriä lisää verkkoa.
 Jokainen joka on verkon liinan käteensä ottanut pitäisi tajuta että sehän on joustavaa, pehmeää ja elastista.
kyllä siihen kala kiinni jää.
Hauki tai lohiliinat erikseen......
Kun kala painuu verkkoon, niin kyllä sen pienikin uintiliike avaa sen verkon silmän sopivaksi. Nuo mainitsemasi verkot on 0.15mm langalla, joten varmasti sopivat muikunpyyntiin....

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : Maaliskuu 25, 2014, 12:22:38 »
SJ; mitenkään vähättelemättä kokemustasi mutta kyllä se vain nyt niin on, että muikku, silakka ja kuoreverkko pauloitetaan n 33m:n mittaan se 60m liinaa. Toisaalta alkuperäiseen kysymykseen; saattaa olla, että ilmoitustekstissä seisoo 30m mutta kuten sanoin, puolisen metriä verkkoa pöydälle, vedä yläpaula suoraksi, silmän pitää olla täysin auki; näin on kokemukseni ja näin se minulle on opetettu. Opettajiani ovat olleet mm Saarenmaan ammattikalastajat, enkä kyllä kokemuksieni mukaankaan ole asiaa tullut epäilleeksi.
Verkkohan ei ole vedessä mikään "levy" vaan se laskeutuu ja mukautuu esim pohjan, virtausten yms mukaisesti.
Silakasta vielä senverran, että sitähän kalastetaan jopa 3x210 lankaisilla verkoilla ja se lanka on jo sellainen, että siihen ei juuri sotkeuduta vaan kala jää silmään. Sama toimii muikullakin. Kokemusta ko langasta on, pyytää ja helppo irroitella saalis.