Chat

Author Topic: Perukkeiden saatavuus.. Vai itse tekeminen? Juttua perukemateriaaleista  (Read 15784 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Mistä mahtaisi saada noin 15-20cm perukkeita? Kalastan pääasiassa haukea, koon vallitessa 1-4kg.. eli mitään rajua peruketta ei tarvita.. Olen käyttänyt mustadin 15lb kestävää peruketta, mutta niissä on onnettomat lukot. Pitääkö vaan käydä ostamassa holkit, perukemateriaali lukot ja leikarit ja tehdä itse? TUleeko itse tekeminen kalliimmaksi kuin valmiit? Itse tekemällä saa tietysti haluamansa
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

Kaivo

• Guest
Keskustelun tueksi, artikkeli Modernin heittokalastajan kevytperuke

-- Kaivo

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Kuusamon KUU-peruke
« Reply #2 on: July 24, 2008, 21:43:50 »
Mitä mieltä olette tuosta ruostumattomasta KUU-perukkeesta. Olen käyttänyt ennen Mustadin tumman väristä peruketta, nyt kun laitoin siiman päähän KUU-perukkeen, kalan tulo loppui.. Näkyykö tämä KUU-peruke liian selvästi, koska on väriltään kirkas? Kyseessähän saattaa olla vain huono syönti, mutta
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Kiitokset kaivolle nopeista ja antoisista vastauksista.. :wink:

Kaivo

• Guest
Mitä mieltä olette tuosta ruostumattomasta KUU-perukkeesta. Olen käyttänyt ennen Mustadin tumman väristä peruketta, nyt kun laitoin siiman päähän KUU-perukkeen, kalan tulo loppui.. Näkyykö tämä KUU-peruke liian selvästi, koska on väriltään kirkas? Kyseessähän saattaa olla vain huono syönti, mutta

Kyseistä peruketta ei löydy Kuusamon Uistimen sivuilta ainakaan tuolla nimellä, joten en tiedä, onko kyseessä notkea vaijeriperuke vai jäykkä teräslanka. Oli kumpi tahansa, kala näkee perukkeen kuin perukkeen joka tapauksessa, joten väristä ei nyt liene kyse. Syitä huonotuneeseen kalantuloon on mielestäni haettava siitä, miten peruke vaikuttaa vieheen uintiin.

Tee pieni vertailu. Uita samoja uistimia sekä Mustadin perukkeella että Kuusamon perukkeella ja katso, kumman kanssa uinti näyttää paremmalta. Mikäli Kuusamon peruke syystä tai toisesta heikentää vieheen liikehdintää, on peruke ehkä syytä vaihtaa kevyempään tai notkeampaan.

-- Kaivo

« Last Edit: July 24, 2008, 21:57:26 by Kaivo »

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Kyseinen peruke on jäykkää teräslankaa. JA nyt tuli vielä huomattua, että Sportia pistää akikkiin Kuusamon tuotteiden hintalappuun KUU-tuotenimi.. ja tuo "KUU" tarkoittanee Kuusamon uistinta, eli se on vain merkki, ei tuotenimi..Täytyy tuollainen vertailu kyllä ensi kerralla tehdä, sitten se on selvä.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Pitääkö vaan käydä ostamassa holkit, perukemateriaali lukot ja leikarit ja tehdä itse? TUleeko itse tekeminen kalliimmaksi kuin valmiit? Itse tekemällä saa tietysti haluamansa

fortess Predator lanka 5 metriä maksaa siinä 10 euron hujakoilla. Perus leikarit 10kpl paketi sen 2€. Lukot 2-4€/10kpl.
Noilla sais siis 10kpl 50cm perukkeita hintaan n.15€.
eli jos tekee 30kpl 15cm peruketta niin hintaa tulee 20-25€ eli alle euro/kpl
En tiiä mitä nuo valmiit perukkeet maksavat kun en niitä ole koskaan ostanut saati sitten käyttänyt(no ehkä joskus ihan pikku naperona oli jotain halpa perukkeitakin siiman jatkeena)
Omasta mielestä nuo omatekemät on kuitenkin varsin edukkaita ja kestävät ihan hyvin kunhan muistaa tarkkailla peruketta aikaajoin.

E: laskin aluksi vähän väärin..
« Last Edit: July 24, 2008, 22:03:07 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Pitääkö vaan käydä ostamassa holkit, perukemateriaali lukot ja leikarit ja tehdä itse? TUleeko itse tekeminen kalliimmaksi kuin valmiit? Itse tekemällä saa tietysti haluamansa

fortess Predator lanka 5 metriä maksaa siinä 10 euron hujakoilla. Perus leikarit 10kpl paketi sen 2€. Lukot 2-4€/10kpl.
Noilla sais siis 10kpl 50cm perukkeita hintaan n.15€.
eli jos tekee 30kpl 15cm peruketta niin hintaa tulee 20-25€ eli alle euro/kpl
En tiiä mitä nuo valmiit perukkeet maksavat kun en niitä ole koskaan ostanut saati sitten käyttänyt(no ehkä joskus ihan pikku naperona oli jotain halpa perukkeitakin siiman jatkeena)
Omasta mielestä nuo omatekemät on kuitenkin varsin edukkaita ja kestävät ihan hyvin kunhan muistaa tarkkailla peruketta aikaajoin.

E: laskin aluksi vähän väärin..

Kiitos perza!
Taidan jatkossa kyhätä itse eperukkeeni, kun ei se kerta tuon kalliimmaksi tule, täytyy vaan kattoa, olisko paikallisessa kalastusliikkessä mainitsemaasi perukemateriaalia. Mitään holkkeja ei siis tuollaisen "langan" kanssa tarvita? Tekee perukkeen niin kuin kaivon antamassa linkissä on esitetty vai?

E: kirjoitusvirheet

Kaivo

• Guest
Mitään holkkeja ei siis tuollaisen "langan" kanssa tarvita? Tekee perukkeen niin kuin kaivon antamassa linkissä on esitetty vai?

Nämä linkin artikkelissakin mainitut "teräskevlar" -perukemateriaalit ovat tosiaan itse solmittavia, eli holkkeja ei tarvita. Käytä vaikka samaa viehesolmua, jolla olet tottunut sitomaan perukkeen tms. siiman päähän. Nyt solmu tosin tarvitsee, tai itse asiassa vaatiikin, totuttua vähemmän kierroksia. Teräspunoksesta johtuen perukelangassa on huomattavasti enemmän kitkaa, joten viehesolmussa esim. jo kaksi kierrosta voi riittää. Ennen kiristystä kostuta solmu suussa normaalisti. Tarvittaessa voit vaikka vetää pihdeillä solmun irtopäästä, ja katso että solmu kiristyy nätin tiiviiksi. Ennen käyttöönottoa perukkeen voi vielä "koeponnistaa" reilusti vetämällä.

Kaikki eivät käytä perukkeen yläpäässä ollenkaan leikaria, vaan liittävät perukelangan suoraan siimaan vastakkaisilla Unisolmuilla, perukelangalle riittää tässäkin solmussa pari kierrosta. Tästä on etua varsinkin silloin, kun perukkeella alkaa olla mittaa yli 30 cm; heittoa varten perukkeen voi nyt kelata osittain vavan kärkirenkaasta läpi, jolloin heittäminen helpottuu. Toinen etu on siinä, että ilman leikaria perukkeesta tulee kevyempi (haukikoon vieheillä tällä ei ole suurta merkitystä, pikkuvieheillä voi jo olla). Siimaa kiertämättämillä vieheillä, kuten vaapuilla ja jerkeillä leikaria ei välttämättä tarvita, kun taas lipoilla ja lusikoilla ainakin yksi leikari olisi hyvä olla jossain kohtaa vieheen ja siiman välillä – onko se sitten itse vieheessä, viehelukon jatkona vai perukkeen yläpäässä, makuasiakin.

*Mitä tulee näihin perukemateriaaleihin, oma suosikkini on ollut ProLeader. Mielestäni se on sekä solmittavuudeltaan että käyttömukavuudeltaan miellyttävää, pehmeää eikä kiharru käytössä kovin nopeasti. Kihartumat voi oikoa melko hyvin peruketta sormien välissä vetelemällä. Solmitaan Unisolmulla, pari kierrosta riittää. Pehmeyden ansiosta ProLeader sopii hyvin myös liitetäväksi suoraan siimaan, toisin kuin Fortress Predator, joka karkeampana materiaalina saattaa (kuulemani mukaan) vaurioittaa siimaa tai jopa katkaista sen. Leikaria liitoskappaleena käytettäessä tällä ei tietystikään ole merkitystä.

-- Kaivo
« Last Edit: July 25, 2008, 00:54:52 by Kaivo »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Mun mielestä tää fortes predator on aika pehmeää tavaraa. Se toinen lähes samallainen karkeapintanen materiaali on sitten sitä missä vois ehkä jo siimakin kulua.(tosin mun mielestä silti parempaa, ei vaan saa enää oikein mistään)
Oiskohan se toinen ollu Graphite Metal Tress merkkistä. Hauen kuva siinä on ainakin paketissa.
Tuo fortres predator on ainakin heikompaa kun GMT omien kokemusten mukaan.
Nii ja nuo kihartumat oikenee aika näppärästi noista muistakin langoista, jotenkin vaan sellanen tuntuma jäänyt että mitä pehmeämpi sitä heikompi se on haukien hampaissa.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Tuli nyt sitten ostetua tuota Fortress Prdatoria.. Ihan hyvältä tuntuu, ja ei ole jäykkää.. Lukkoleikariksi otin Kusuamon Tournament lukkoleikareita.. Predatos makso täkäläisessä Sportiassa 15€... Aika tyyris.. Mutta pienellä paikkakunnalla on aina kallista...

Kaivo

• Guest
Tuli nyt sitten ostetua tuota Fortress Prdatoria.. Ihan hyvältä tuntuu, ja ei ole jäykkää.. Lukkoleikariksi otin Kusuamon Tournament lukkoleikareita.. Predatos makso täkäläisessä Sportiassa 15€... Aika tyyris.. Mutta pienellä paikkakunnalla on aina kallista...

No niin... Nyt kun olet päässyt tutustumaan tähän perukemateriaaliin, muutama vinkki vielä solmuista:

Predatorin kanssa toimii hyvin kaksinkertainen viehesolmu:

http://www.flyfishingnetwork.org/knots/images/trilene-knot.jpg

Kierroksia solmuun tarvitaan nyt vain yksi, ei kolmea kierrosta kuten kuvassa. Kostuta solmu suussa ja kiristä tasaisen rauhallisesti, tarvittaessa voit vetää pihdeillä irtopäästä. Lopuksi tarkista vielä, että perukkeen metallipunos ei päässyt vaurioitumaan kiristyksessä solmun vierestä, jos vaurioitui, tee suosiolla uusi solmu.

Perukkeen kuntoa kannattaa muutenkin tarkkailla, sillä se kuluu käytössä ja kalojen hampaissa. Jos metallipunos on jo rikkoontunut ja perukkeen kuituydin näkyy, vaihda peruke uuteen tai poista ainakin vaurioitunut osa.

-- Kaivo
« Last Edit: August 01, 2008, 15:29:42 by Kaivo »

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
Kiitokset vastauksista.. Solmin perukkeen Palomar- solmulla.. Tai mikä sen nimi sitten onkaan... Kuitenkin se missä lenkki läpi ja tavallinen solmu jne... Tuo normi viehesolmu on kyllä varmaan parempi,, ainakaan itse en saanut oikein hyvää solmua helposti aikaiseksi.. Aika hyvän näköstä tavaraa kyllä tuo Predator.. Ohuempi kävis varmaan hyvin myös 1-luokan vehkeisiin, ettei hauet veis kaikkia hyviä lippoja, kun siima 1000-luokan haspelissa on 0,12mm FireLine..

center>