Chat

Kirjoittaja Aihe: Millaset siimat perhokelaan  (Luettu 4640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rapalapa

• Profiili
Millaset siimat perhokelaan
« : Marraskuu 19, 2006, 20:39:27 »
Eli mitä erisiimoja pitää perhokelaan että voi kalastaa?
Entä millaset perukkeet?

0tt0

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Millaset siimat perhokelaan
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2006, 21:15:53 »
No pohja siima väsytyksiin, heitto siima(esim. kelluva, uppoava ym.) alottelijana käytän itse WF kelluvaa siima joka ymmärtääkseni paras tällaselle junnulle :lol:. Sit perukkeen voi väsätä itse monofiilia yhdistelemällä esim. 0,33+0,25+0,16 on sopiva normaali koski kalastukseen kirret raudut ja siltä väliltä :roll:   korjakkaa viisaammat jos ei pidä paikkaansa meikäläisen väitteet!

Tosimies

• Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 20, 2006, 17:46:23 »
Joo kyllä kelluva siima o parasta alottelevalle.. Ja tosta perukkeesta sen verran et arimmat taimenet ei tuollaseen solmuperukkeen päässä uivaan perhoon ota! ihte käytän scierran keltaista ampupää siimaa ja scierran 0.20 mm solmutonta peruketta.

0tt0

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Marraskuu 20, 2006, 18:30:53 »
En itsekkään käytä omia viritelmiä perukkeissa, vaan valmista visionin peruketta. Ajattelin vaan että voi mennä turhanpaljon rahaa valmisperukkeisiin jos niitä vahingossa jää puihin tai tulee tuulisolmuja ym. Mut onhan se tietty parempi ottaa varmanpäälle vaikka vähän pussi laihtuis :roll:

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2006, 18:43:13 »
Eipä siihen tarvita kuin yksi heittosiima jolla on oppinut heittämään tyyliinsä sopivasti. Siimojahan on vaikka mitä WF/DT/TT/Ampupäät ja kelluvista aina todella nopeasti uppoaviin siimoihin, eri ajankohtiin, eri tilanteisiin tai vesistöihin. Erilaisille kalalajeillekkin on tehty joitain speciaali-siimoja. Esimerkiksi kuten ns.lasi-siimat ym.

Pohjasiimoja kelasta ja kalastettavasta kalalajista riippuen 20-300 metriä. Pohjille menee punottua tai sitten jotain oikein tarkoitukseen tehtyä pohjasiimaa. Lähes mikä vain siima käy joka ei mätäne, koska pohjasiimat ovat pitkään märkänä kalastuksen loputtuakin. Monofiili ei pohjiksi oikein käy siiman muistin takia, se jää hyvin kiemuralle LA-keloissakin.

Perukkeita en ole itse koskaan ostanut valmiina, en tiedä onko se kalantuloon vaikuttanut. Itse teen niin yhdenkäden vehkeisiin ne perukkeet itse liittelemällä/solmimalla, samoin haukivehkeisiin ja kuin lohisiimoihinkin.

jiiäm87

• Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2007, 12:56:07 »
Samalla lailla kalaa tulee omatekoisella perukkeella entä valmiilla.
yaRR!

MRI

• Profiili
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2007, 10:04:01 »
Jos käyttää valmisperuketta, niin säästää siten, että laittaa sen jatkoksi viimeisen ohuen osan(tippet) monofiilista. Sen vain vaihtaa tarvittaessa.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>