Chat

Author Topic: Perukkeen vaikutus kalantuloon...  (Read 30016 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Veneilijä

• MSN Messenger - vpk88@hotmail.com
    • View Profile
Perukkeen vaikutus kalantuloon...
« on: July 26, 2005, 21:03:35 »
Onko kukaan huomannu et peruke häiritsee kalan syöntiä? Mä oon sitä mieltä et siitä ei oo mitään hyötyä (paitsi et se suojaa hauen hampailta). Mulla tulee paljon paremmin kalaa ku en käytä peruketta. Voi olla et se näkyy vain sameassa vedessä.. en oo kokeillu kirkkaassa.

Kertokaa jos ootte huomannu samaa.. Ü tai jotain muuta.  :)

edit: otsikkoa tarkennettu
Jeha!!

SPutum

• MSN Messenger - ahonen_pauli@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #1 on: July 26, 2005, 22:49:18 »
Eihän sillä muuta tarkoitusta olekkaan kuin suojata isojen kalojen hampailta, tai saahan vieheetkin vaihdettua nopeasti. Ei siitä minusta ole haittaa kuin joissain uistimissa. Ei se ainakaan niin paljon syöntiä haittaa että uhraisi monien eurojen uistimia hauen suuhun :wink: .

Bluery

• View Profile
« Reply #2 on: July 27, 2005, 09:07:57 »
Minun kokemuksilla peruke ei haittaa tippaakaan. eka kerran kun hauen sain, se oli ilman peruketta ja siima katkesi saman tien kun heitin hauen irti oton jälkeen. niin siima katkesi vaikka siinä oli vibrax lippa. Eli luulisin että perukkeesta ei ole haittaa vaan suorastaan hyötyä! niin harvoja uistimia on mitä haittaa peruke. varsinkin jos hauki uistinta haittaa peruke, niin levyä "sliceemään" Eli veistämään paloja irti. sitten kun se on oikein veistetty, niin sitten peruke päähän ja homma luistaa kuin rasvattu.
( Ainakin itselläni. ) Eli perukkeita vain siimän päähän ja perukkeeseen uistin, niin eiköhän ne hauet rannalle tule ilman siiman katkeamista.
Tässä sitten vain sanon vaikka viesti olikin "hieman" sekava niin käyttäkää ihmeessä perukkeita!  :wink:
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Hiirivaari

• View Profile
« Reply #3 on: July 27, 2005, 10:10:41 »
Kun olen ruvennut käyttämään peruketta, niin ei ole meinannut tulla kun yksi pikku hauki. Silloin, kun en vielä käyttänyt peruketta, ahvenia tuli hyvinkin. Mutta ei enään. En sitten tiedä, onko vika tuossa perukkeessa. Sitähän varten sitä käytetään, että ei hauki saa siimaa poikki, mitään muuta hyötyä siitä ei ole, enenmmänki haittaa..
Mun mielipide, ei herneitä....  :roll:

Zounatan

• View Profile
« Reply #4 on: July 27, 2005, 10:35:14 »
Peruketta tulee usein käytettyä varmuuden vuoksi myös muussa kuin hauenkalastuksessa ja silti on tullut. Totta on, että peruke haittaa herkkäliikkeisten vaappujen ja lusikoiden uintia, joten jos haukivaara ei ole todennäköinen, niin peruketta ei kannata käyttää. Kaikein pienimpien vieheiden uinnin peruke tappaa kokonaan. Lippojen kanssa perukkeesta ei ole mitään haittaa, ahvenet ottaa ihan hyvin.  

Ja sittenhän on monia notkeita perukemateriaaleja esim. Fortress Predator, joita kannattaa koittaa jos tuntuu siltä että jäykempi peruke pilaa uinnin.

Veneilijä

• MSN Messenger - vpk88@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #5 on: July 27, 2005, 23:43:56 »
Juu no mulla on noita teräksisiä.. Ü Pitääpä kokeilla niitä muitaki..  :)  Mä kalastelen nykyään sellasessa suht kapeassa joessa ja syvyyttä ei oo ku maks. 1.5 metriä ja vesi sameaa (vähän niiku teetä). Erityisesti kaikki lipat ja lusikat on kärsiny, ei niinkään uinnissaan, mutta tärppien määrässä, kun käytän peruketta.. Onneks tosta joesta tulee vain 0-1kg haukia..  :lol:  nii ei oo katkassu siimaa.. Enkä muista että olis hauki koskaan katkassu perukkeetonta siimaa Tuusulassakaan ku sielä asuin ja kalastelin. vaikka suurin hauki minkä oon saanu on VAIN n. ~1.3kg  Ei vaan oo sattunu kohalle isompia.. ikävä kyllä. Mutta kiitti vihjeestä, seuraava ostos: erilainen peruke. ;)
Jeha!!

qube Tö Fiscerri manni..

• Guest
« Reply #6 on: August 01, 2005, 15:41:02 »
Quote from: -Jukkis-
Kun olen ruvennut käyttämään peruketta, niin ei ole meinannut tulla kun yksi pikku hauki. Silloin, kun en vielä käyttänyt peruketta, ahvenia tuli hyvinkin. Mutta ei enään. En sitten tiedä, onko vika tuossa perukkeessa. Sitähän varten sitä käytetään, että ei hauki saa siimaa poikki, mitään muuta hyötyä siitä ei ole, enenmmänki haittaa..
Mun mielipide, ei herneitä....  :roll:

ei herneitä mutta mansikoita...Heh ei vaiskaa...no mulla katkes aina ennen siima ku ei ollu peruketta...mut oon saanu tänä vuonna perukkeen kans 1päiväsä 3 haukee....seuraavana päivänä  perike menihukkaan ni ei tullu ku yks..(vai olikohanm kaloilla huono syönti)!!!???...

karza

• View Profile
« Reply #7 on: August 02, 2005, 10:46:16 »
Peruke vie yleensä (pikku)vaapuilta uinnin, jerkkaamiseen jäykät perukkeet on hyviä.
Jos on ahven mielessä, niin peruke haittaa ahvenen syöntiä, ei hauen.
Kyllä peruke kannattaa olla kuhakalassakin siiman päässä.
Isot kuhat saavat hampailla siiman poikki ja kuhakalassa tulee paljon vahinkohaukia...
Paras peruke on kyllä tee-se-itse peruke, eli pala perukelankaa jonka toiseen päähän solmitaan leikari ja toiseen lukko...
Peli on peliä!!!

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #8 on: August 02, 2005, 10:54:26 »
no jos uistelee isommilla vaapuilla ni ei se peruke haittaa pätkääkään ainakaan vaapun uintia...jos haittaa ni sit en uita sitä vaapua, niin yksinkertaista...en ota riskia siitä että saisin paremmin kaaa ilman peruketta...kerran kävi niin et "kokeillaas tuota ilman peruketta" ja arvaattehan miten siinä kävi n.10kg hauki ja siimat pienen väsyttelyn jälkeen poikki...se syö miestä!
aina käytän peruketta paitsi koskella kalastettaessa en käytä...
 8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

´Matziki`

• View Profile
« Reply #9 on: August 02, 2005, 11:48:31 »
ei oo mitään haittaa paitsi jossain minivaapuissa
Kalle kustaa korkki muniansa sorkki, munat meni rikki ja kalle sitä itki. Äiti osti uudet, oli liian suuret, sisko antoi omat, oli liian somat, isä teki puusta ja kusi tuli suusta !

(vaihdoin nimen ennen olin kalajäbä93)

« Reply #10 on: August 02, 2005, 12:12:08 »
no jos se peruke haittaa ni ei se mua taas haittaa koska kalastan ainoastaan haukia et pidän peruketta vaikka muut sanois mitä :)
Hauki o kala,keso o raejuusto

Tubbee

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: August 03, 2005, 14:08:22 »
haittaa se, ja vähä liikaaki oli sitte iso tai pieni vaappu.

nuori kalamies

• Guest
perukkeen haitat
« Reply #12 on: August 05, 2005, 13:50:09 »
Pienissä uistimissa pieni peruke ei mielestäni haittaa(kokemuksen perusteella) vieheen uintiaso peruke ei myöskään haittaa isomman vieheen uintia.

Eräjormat

• View Profile
« Reply #13 on: August 12, 2005, 17:50:40 »
hauen kalastuksessa siitä ei haittaa ainakaan oo, ennemmin hyötyä!! mulla kalantuloo ei oo peruke haitanna, ja tulloopa kalat ylös asti. :D
SaaMamiES!!! :wink:

käy reenistä ku vetää kalaa sen minkä jaksaa...

suspi

• View Profile
« Reply #14 on: August 13, 2005, 10:14:46 »
Paikassa missä kalastan peruke haittaa paljonkin ahvenen saantia. Kun viime vuonna käytin perukkeita, niin 1-2 kalan reissut olivat yleisiä, mutta kun siirryin käyttämään lukkoleikareita, niin saaliit moninkertaistuivat. Vaikka järvellä on runsas haukikanta, niin vielä en ole menettänyt yhtään uistinta.
Empä ole perukettakaan nähnyt kovin tarpeelliseksi (paria poikkeusta lukuunottamatta) hauen kalastuksessa, vaan isolla lukkoleikarilla pärjää hyvin, mutta tuohan se peruke vähän turvallisuuden tunnetta. Ainoat hauet jotka olisivat voineet katkaista siiman tarttuivat "suspi" jigiin pysäytyksen aikana. Eli jos tästä voi päätellä jotakin, niin nopealla tartutuksella hauki ei kerkeä nielaista uistinta syvälle, vaan uistin tarttuu hauen leukaan.

Jooseppi

• Guest
« Reply #15 on: August 13, 2005, 10:41:48 »
Mä käytän aina peruketta jos se ei vaikuta kovin rankasti vieheen uintiin, sen verran oon menettäny vieheitä ja isoja(kin) haukia... :(  Esim. joku mepps aglia 3 sietää peruketta ihan hyvin. Siitä todisteena monet ahvenet ja oon jopa yhden järvitaimenenkin saanu keskeltä isoa järveä. :D  Ei peruke vaikuttanu mitenkään kalan saantiin.

Zounatan

• View Profile
« Reply #16 on: August 13, 2005, 18:21:50 »
Quote from: Jooseppi
Mä käytän aina peruketta jos se ei vaikuta kovin rankasti vieheen uintiin, sen verran oon menettäny vieheitä ja isoja(kin) haukia... :(  Esim. joku mepps aglia 3 sietää peruketta ihan hyvin. Siitä todisteena monet ahvenet ja oon jopa yhden järvitaimenenkin saanu keskeltä isoa järveä. :D  Ei peruke vaikuttanu mitenkään kalan saantiin.

Totta, itsekin olen kalastanut kolmoskoon Meppsillä 30 cm perukkeen kanssa ja kaikenkokoista ahventa on tullut. Lippojen kanssa perukkeesta ei ole tosiaan haittaa.
 :)

Chevy

• Guest
« Reply #17 on: August 13, 2005, 21:00:10 »
emmä ainaskaan peruketta käytä.siitä on pelkkää haittaa mun mielestä vaaput ui huonosti , lipat ei melkein pyöri ja kalaa ei tuu yhtään. 8)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #18 on: August 13, 2005, 22:46:12 »
nii no jos käyttää jotain teräsvaijerin pätkää perukkeena ja heittää jotain 2koon lippaa ni kyllä varmasti vaikuttaa uintiin...mut kannattaa tehä perukkeet itse perukemateriaalista/kevlar+metallisäikeitä)...laittaa vain päihin pienen lukon ja pienen leikarin, eikä haittaa yhtään vaapun/vieheen uintia.
 8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: August 14, 2005, 17:42:27 »
Enpä usko että tuolla kovinkaan merkittävää vaikutusta kalantuloon on. Mutta itse on vältellyt ainakin metallin värisiä kirkkaita perukkeita. Sellainen olo että perukkeen kimmellys haittaisi ainakin hillitymmän värisillä uistimilla. Kukapa ties vaikka olisi asia päin vastoin...  :wink:
Poltinkoski

Anonymous

• Guest
« Reply #20 on: August 19, 2005, 18:35:27 »
itse olen poistanut tuon ongelman käyttämällä firelineä

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: August 19, 2005, 22:49:41 »
Quote from: Anonymous
itse olen poistanut tuon ongelman käyttämällä firelineä
Ei se firelinekään ihan kauheesti dikkaile kun sitä krassataan hauen hampaissa... Jos sitä meinasit.
Poltinkoski

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #22 on: August 21, 2005, 12:04:38 »
Minusta se on sama mennä kauppaan ja ostaa pari uistinta ja käydä heittämässä ne suoraan veteen, kuin ostaa ne samat uistimet ja polttaa hermot kun on isompi hauki siiman päässä ja sitten napsahtaa..(siima ja oma pää..)ja perustinta kun olen käyttänyt niin kerran on katkenyt siima noin 6-9 kilosen hauen hampaissa 8,6 kilon siiman päässä...ja aluksi en käyttänyt perustinta niin meni kesässä reipas satanen uistimiin..!!
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Anonymous

• Guest
« Reply #23 on: August 24, 2005, 13:27:48 »
Jep halvemmaksi ja hermoja säästävämmäksi perukkeiden käyttäminen tulee. Kalastus-lehti 2/2005:ssä oli artikkeli kevytperukkeista ja niiden tekemisestä. Teräskevlarin käyttö perukemateriaalina sai mielenkiintoni heräämään varteenotettavana vaihtoehtona kaupoista saataville teräs-ja vaijeriperukkeille, jotka tunnetusti käyristyvät tai menevät kippuralle haitaten uistimen uintia.

Ja eipä se varmaan hauen rötkäleestäkään ole kivaa uistin suussa polskutella.

Hagge

• View Profile
Vs: Perukkeen vaikutus kalantuloon...
« Reply #24 on: August 06, 2008, 13:07:58 »
Tavalliset perukkeet eivät ollenkaan haittaa isompien vaappujen uintia eivätkä ollenkaan lusikoiden,lippojen tai jigien untia. Itsetehdyt kevlarperukkeet taas eivät haittaa sen enempää uintia kuin viehelukko ja jos sen solmii vielä kiinni perus siiman kaksoisunisolmulla ja vaappuun tavallisella unisolmulla niin ei oikeastaan haittaa sen enempää kuin tavallinen siima.

Laitan myöhemmin kuvaa itse tekemistäni perukkeista (jos osaan).  :-D :wink:

Daiwa

• Hauki tuo lisää kiinnostusta kalastukseen.
    • MSN Messenger - lare.saari@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: August 06, 2008, 14:03:13 »
Minä ainakin käytän aina peruketta. Käytän peruketta sen takia, että hauet puree siiman poikki ja toiseksi jos uistin jää kivenkoloon ja
sattuis, että just uistimesta kymmenisen sentin korkeudelta siima hankautuu kiveen uistinta riuhtoessa. Mutta peruke ei mene siinä tilanteessa
poikki, mutta saapa sen ehkä joskus vaistaakkin. (en oikeen osannut selittää tuota, mutta jos joku osaa tarkentaa).

Halvemmaksi tulee käyttää peruketta.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

yugular

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: August 06, 2008, 14:05:21 »
Ainakin hauenkalastuksessa peruke on pakollinen. Mistä tulikin mieleen että onko jollain linkkiä oppaaseen jossa neuvoittaisin haukiperukkeiden tekemistä ja kerrotaisiin tarvikkeista?
Tahdon saada suuren..

Lohiverkko

• View Profile
    • YouTuben videot
    • Email
« Reply #27 on: August 06, 2008, 14:08:34 »
Ainakin hauenkalastuksessa peruke on pakollinen. Mistä tulikin mieleen että onko jollain linkkiä oppaaseen jossa neuvoittaisin haukiperukkeiden tekemistä ja kerrotaisiin tarvikkeista?
Katsoppa tuolta tekemäni aihe.. http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=19727.0
Tuossa myös Kaivon antama linkki yhdelle sivulle, kannattanee lukaista. http://www.suomenhaukiseura.com/valineet/tarvikkeet/heittokalastajan_peruke.html
Hauella on terävät hampaat koska kovat kalat ja pellin palaset kuuluvat sen perusravintoon..

Hagge

• View Profile
« Reply #28 on: August 06, 2008, 14:08:54 »

tämmönen :-)

Kaivo

• Guest

center>